Van harte welkom op IKC De Tichelaar! Wat leuk dat u ons gevonden heeft. Op deze uitgebreide website treft u veel informatie aan over ons Integraal Kindcentrum. Binnen IKC De Tichelaar werken Stichting Atos en Kinderopvang Zonnekinderen intensief samen en verzorgen een volledig geïntegreerd aanbod van onderwijs en opvang. Onze naam symboliseert onze visie: ieder kind als stralend middelpunt!
Kinderopvang Zonnekinderen is een middelgrote kinderopvang organisatie met locaties in de Liemers, Lingewaard en Achterhoek. Dankzij meer dan 20 jaar ervaring in de kinderopvang groeit onze organisatie nog steeds. Wij blijven ons ontwikkelen door alert in te spelen op de wensen en behoeften in de markt: van ouders, scholen en maatschappelijke organisaties. Dit betekent dat we ieder kind als een individu de mogelijkheid bieden om zich in zijn of haar eigen tempo te ontwikkelen in een veilige en vertrouwde omgeving.
Ieder kind is uniek en moet ook zo benaderd worden.
Wilt u meer weten over Kinderopvang Zonnekinderen, kijk dan op www.zonnekinderen.nl
Binnen ons Integraal Kind Centrum verzorgen wij openbaar Jenaplanonderwijs. Onze school is lid van de Nederlandse Jenaplan Vereniging, (NJPV). In ons onderwijs willen wij ieder kind volledig tot zijn recht laten komen. Grondlegger Peter Petersen startte in de jaren ’20 van de vorige eeuw een experiment waarbij hij kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in een groep plaatste, zodat ze van elkaar konden leren.
De 4 pijlers van het onderwijs zijn: Werk, Gesprek, Spel en Viering. In 1962 werd in Nederland de eerste Jenaplanschool geopend en Inmiddels zijn er vele scholen in Nederland, die gekozen hebben voor dit vernieuwende onderwijs.
Ieder kind is uniek. Daar is gelukkig vrijwel elke school in Nederland van doordrongen. In ons Jenaplan onderwijs
erkennen we deze verschillen altijd al. Daar waar veel scholen enkel omgaan met verschillen, zien wij het eigene
van het kind als uitgangspunt. Wij zetten de verschillen tussen kinderen in, om ons onderwijs te verrijken.
Naast de gedifferentieerde leerstof die wij kinderen kunnen bieden, gebruiken wij ook diverse samenwerkingsvormen. Kinderen werken vaak in groepjes, samengesteld op basis van eenzelfde niveau, waarbij de winst ligt in het kunnen overleggen en zo tot oplossingen komen. Maar evenzo vaak werken kinderen van een verschillend niveau samen, waarbij diverse doelen nagestreefd worden.